Årsmelding 2022

Vi har hatt sju styremøter i 2022. 16 saker ble tatt opp. Blant flere har vi tatt opp medlemsverving, aktivitetsplan, formidling av lokalhistorie for 7. klasse, frivilligmessa, Bugge Baustad-markering, stedsnavn i Sømna og rydding på kontoret og lageret.

Endelig slapp Coronaen taket slik at vi kunne ha arrangementer for publikum igjen. Sommerdagene ble ikke arrangert, men vi hadde stand på sømnamessa og julemessa på Framheim. I tillegg var vi med på frivilligmessa i sømnahallen 3.september. Der presenterte vi oss med quiz om gjenstander fra bygdetunet, bilder fra gamle Sømna og våre bøker. Det første arrangementet var imidlertid lokalhistorieprosjektet med sjuende klasse ved Vik skole. Det er andre gangen vi gjør dette og det nærmer seg tradisjon. Elevene lagde fiskekaker og flatbrød på bygdetunet. I tillegg fikk de prøve karding og spinning sammen med Husflidslaget. En gruppe var på Vennesund og prøvde sine, noe ulike, roferdigheter med halvfjerdrømmingen vår. I tillegg fikk elevene lære å knytte knuter og spleise tau. Vi takker alle frivillige som stilte opp for oss. Årets sjuendeklasse ønsker også å få delta på opplegget.

Selv om det ikke ble de tradisjonelle sommerdagene så ble det arrangert en «bygdetunets dag» i sommer og her fikk vi demonstrert hesjing. Denne aktiviteten er det en fryd å ha. Folk stiller opp med godt humør og slår med ljå og deler gode historier. Barna deltar også med sin entusiasme sammen med foreldre og besteforeldre. Den 10.juni hadde vi hyggekveld for medlemmer ved naustet i Vennesund. Det ble en kveld med god mat og en trivelig prat i godværet. Dette var noe vi bør ha hvert år. Årets kulturminnemarsj gikk til Sør-Kvaløy 10. september. Erling Kvaløy geleidet cirka 30 interesserte turgåere fra Kvennvika til Rossvika. Det var mye lokalhistorie som ble formidlet og det var en tilfreds gjeng som deltok. Det kanskje største arrangementet vår var en 140-årsbursdag som gikk av stabelen 15.september. Vår kjære dikter og spellemann Bugge Baustad fikk en fortjent feiring. På dagtid var det rundt 10 stykker som samlet seg i Blesså der BB bodde. Asbjørn Melstein fortalte om sin barndom der han ofte besøkte familien Baustad. På kveldstid kom det snart 30 gjester til bursdagsfeiringen på Berg skole. Bursdagskake og kaffe ble servert og Roy Magnus Langås og Marvin Moen spilte slåtter. Tove Rørmark bidro med historier før selve høydepunktet som var at Asbjørn Melstein overrakte Bugge Baustad sin fele til historielaget/bygdetunet. En storslått gave som vi skal ta vare på. I tillegg fikk vi i gave fra Asbjørn en treleke som BB lagde til han. En forseggjort hest med slede. Det var et vakkert arbeide som vi håper at vi kan stille ut på bygdetunet en dag.

Arbeidet med kulturminneplanen har stått stille da dette viste seg å være umulig å få gjennomført på fritiden. Jon er frikjøpt i 20% stilling fram til sommerferien for å jobbe med planen.

Vi må spesielt nevne årbokkomiteen som nok en gang har levert årbok og kalender. Det er imponerende at de nok en gang klarer å produsere bøker med høyt nivå. Som vi ser av regnskapet hadde vi et godt salg. På sømnamessa solgte vi for over kr.30 000,- noe som var cirka 10 000 mer enn i 2021. Redaktør Trond Grønmo har gjort sitt og i tillegg har han sørget for at vår hjemmeside og e-post er tilbake igjen. Han er også medlem av vår nyvinning, en gruppe som samler inn stedsnavn fra kommunen. I tillegg er Erling Kvaløy, Eli Garaas og Nina Mardal med i denne. Det blir et omfattende, men spennende arbeid. Takk til Marian Grude som har gjort regnskapet vårt.

Vårt medlemstall gikk opp til 26 betalende medlemmer. En beskjeden oppgang, men gledelig ettersom det nå blir flere som støtter oss. Takk for det.

Støtt oss med medlemskap ved å betale kr.150,- (enkeltmedlemmer) eller kr.200,- (familie) til konto 4536 21 02565 eller til VIPPS 570934.

Hjemmesiden er somnahistorielag.com og epost post@somnahistorielag.com
Vår adresse er Sømna Historielag, postboks 127, 8922 Sømna.

På vegne av styret, Jon-Erik Rørmark