Vår historie

Sømna Historielag i Sømna kommune på Helgeland ble stiftet 16. september 1970.

Laget «har til formål å samle og bevare alt som er av historisk interesse innen Sømna kommune. Av slike ting kan nevnes:

a) Samle inn gamle ting som har vært brukt i bygda, og de opplysninger som er å få om disse ting. Tingene katalogføres og får sitt nummer, og de tilhørende opplysninger føres i katalogen. Alle katalogførte ting tilhører Sømna Bygdesamling og kan ikke kreves tilbake uten i spesielle tilfeller.

b) Hegne om ting av historisk interesse ute i marka så som gravhauger, helleristninger, gamle hustomter o.l.

c) Samle inn historisk stoff, så som sagn og fortellinger fra gammel tid, og gamle bilder med tanke på utgivelse av bygdebok».

Siden 1984 har laget vært medlem av Landslaget for lokalhistorie.

Årbok for Sømna har kommet ut siden 2005. Lagets første kalender kom i 1982. Sømna historielag har ellers gitt ut ei samling med dialektord og ei bok om komponist og dikter Bugge Baustad.

Laget hjelper Helgeland museum, avdeling Sømna bygdetun. Formidling av lokalhistorie for barn og unge er også en viktig oppgave. Det samme er drifta av nordlandsbåtene som tilhører laget. Sømna historielag bistår kommunen med å utarbeide en plan for vern av kulturminner.